english version  
Mediton - Oficyna Wydawnicza
Strona główna Czasopisma Książki Konferencje i zjazdy Aktualności Mediton Kontakt  
   Czasopisma
wersja do druku
   Otorynolaryngologia - archiwum  

Alergia Astma Immunologia
Otorynolarygnologia
     Archiwum
     Redakcja
     Rada programowa
     Informacje dla autorów i recenzentów
     Prenumerata
Przegląd Alergologiczny



 Szukaj w artykułach:
  Pod patronatem naukowym
  Polskiego Towarzystwa Audiologicznego i Foniatrycznego




tom 6. nr 4. grudzień 2007  
 SPIS TREŚCI

 Artykuły oryginalne
Efekty rehabilitacji głosowej u 15-letniego chłopca z zespołem Aspergera
MAŁGORZATA MALICKA, EWA NIEBUDEK-BOGUSZ, BOGUMIŁA FERET, DANUTA GRYCZYŃSKA

Zespół Aspergera jest odmianą autyzmu, charakteryzującą się zaburzeniami zachowania i niedostosowaniem społecznym. Poziom intelektualny chorych jest zwykle prawidłowy, jakkolwiek mogą występować trudności w uczeniu się. Charakterystyczne są zmiany w zakresie głosu i mowy. Zespół Aspergera stwierdzany jest w 10-26/10000 przypadków; szacunkowo częściej występuje u mężczyzn (ok. 30-50% chorych). Duże zróżnicowanie oraz różne nasilenie objawów u poszczególnych chorych sprawia, że u części z nich zespół ten nie jest rozpoznawany. Celem pracy było przedstawienie diagnostyki i terapii dysfonii u 15-letniego chłopca z zespołem Aspergera, wykrytego przypadkowo w trakcie postępowania foniatrycznego. Zaburzenia głosu oceniano w oparciu o badanie percepcyjne, laryngowideostroboskopowe (LVSS) oraz analizę akustyczną głosu. Przeprowadzono także badanie psychologiczne i konsultację psychiatryczną. Głos oceniono jako patologicznie wysoki, piskliwy, mowa była cicha, monotonna, w sposób znaczny zaburzone były cechy mowy, takie jak rytm i intonacja. Leczenie foniatryczne oparto o rehabilitację głosu i mowy. Uzyskano obniżenie wysokości głosu oraz poprawę stabilności głosu przy przedłużonej fonacji. Natomiast nadal utrzymywały się zaburzenia mowy.
Opisywany chory potwierdza możliwość przypadkowego rozpoznania zespołu Aspergera. Autorzy podkreślają konieczność podjęcia terapii dysfonii u pacjentów z tym zespołem.

słowa kluczowe: Zespół Aspergera, zaburzenia głosu i mowy, rehabilitacja głosu, Asperger’s syndrome, abnormal voice, disturbed speech, vocal training

strony: od 199 do 205



szacunkowy czas pobierania pliku (285 kB)
rodzaj łącza:561282565121024[kbps]
czas ściągania:58191053[sek.]


Abyś mógł oglądać dokumenty w formacie PDF musisz mieć zainstalowany program Adobe Acrobat Reader. Program ten można pobrać stąd.


Strona główna | Czasopisma | Książki | Konferencje i zjazdy | Aktualności | Mediton | Kontakt

Copyright © 1996-2021 Oficyna Wydawnicza MEDITON | Wszelkie prawa zastrzeżone.