Beata Sznurowska-Przygocka, Mariola Śliwińska-Kowalska
Wprowadzenie. Duża częstość występowania dolegliwości ze
strony narządu głosu u nauczycieli może być następstwem niekorzystnego
działania wielu czynników, z których najważniejszym
wydaje się być wadliwa emisja głosu. Rehabilitacja foniatryczna
to proces nauki prawidłowej emisji głosu u osób, u których
występują utrwalone zaburzenia ze strony krtani i gardła.
Cel pracy. Ocena skuteczności rehabilitacji foniatrycznej głosu
u nauczycieli z przewlekłą dysfonią.
Materiał i metody. Badaniami objęto grupę 143 czynnych
zawodowo nauczycieli z przewlekłymi dolegliwościami głosowymi
i nieprawidłową emisję głosu. U wszystkich pacjentów
przeprowadzono badanie ankietowe, laryngologiczne oraz
foniatryczne z wideolaryngostroboskopią – w grupie badanej
(107 osób) przed i po rehabilitacji, a w grupie kontrolnej (36
osób) w odstępie 5-6 miesięcy. Schemat rehabilitacji głosowej
obejmował indywidualne spotkania z terapeutą głosu, odbywające
się raz w tygodniu i trwające około 60 minut.
Wyniki. Rehabilitacja głosowa trwała średnio 5,5 miesiąca
i obejmowała 13,5 godzin zajęć. W grupie rehabilitowanej
uzyskano istotną poprawę w zakresie zmniejszenia częstości
występowania dolegliwości i objawów chorobowych, oraz
nieprawidłowości parametrów foniatrycznych i wideolaryngostroboskopowych.
W badaniu końcowym w grupie tej prawidłową
emisję głosu osiągnięto u niemal 70% osób. W grupie
nierehabilitowanej obserwowano brak zmian lub pogorszenie
parametrów foniatrycznych i wideolaryngostroboskopowych.
Wnioski. Rehabilitacja foniatryczna u nauczycieli z przewlekłą
dysfonią wydaje się stanowić skuteczną metodę zapobiegania
chorobom zawodowym.
słowa kluczowe: emisja głosu, rehabilitacja foniatryczna, chrypka
strony: od 60 do 70
szacunkowy czas pobierania pliku (298 kB) |   | rodzaj łącza: | 56 | 128 | 256 | 512 | 1024 | [kbps] | czas ściągania: | 61 | 20 | 10 | 6 | 3 | [sek.] |
|
 | Abyś mógł oglądać dokumenty w formacie PDF musisz mieć zainstalowany program Adobe Acrobat Reader. Program ten można pobrać stąd. |
|