Przemysław Śpiewak, Jarosław Markowski, Beata Śpiewak
Wprowadzenie. W ostatnich latach do ośrodków audiologiczno-
foniatrycznych trafia coraz więcej dzieci z zaburzeniami
uczenia się wynikajacymi z zaburzeń rozwoju języka (Languagebased
learning disability – LLD), które mogą zależeć od zaburzeń
procesów ośrodkowego przetwarzania słuchowego. Binaural
Masking Level Difference (BMLD) jest jednym ze słuchowych
testów centralnych, którego wynik nie jest zależny od dojrzałości
języka i mowy.
Cel pracy. Celem pracy była ocena BMLD w grupach dzieci
w wieku szkolnym z LLD w zależności od wyników audiometrii
mowy w ciszy i w szumie.
Materiał i metody. Bdaniami objęto 45 z LLD, które podzielono
na trzy grupy. Grupa 1 – 13 dzieci z istotnie gorszymi wynikami
rozumienia mowy w szumie w porównaniu z rozumieniem
w ciszy. Grupa 2 – 17 dzieci z nieprawidłowym wynikiem
rozumienia mowy w ciszy (stopień rozróżniania poniżej 70%).
Grupa 3 – Dzieci z krzywymi artykulacyjnymi w ciszy i szumie
o tej samej, normalnej lokalizacji. Wyniki uzyskane u dzieci z LLD
porównano z grupą kontrolną 12 dzieci bez trudności w nauce
i z prawidłowym słuchem.
Wyniki. Dzieci z LLD i upośledzonym rozumieniem mowy
w szumie (grupa 1) miały najgorsze wyniki testu BMLD.
U dzieci z LLD i prawidłowym rozumieniem w szumie (grupa
3), jak również w grupie kontrolnej test BMLD nie wykazywał
nieprawidłowości.
Wnioski. Upośledzenie rozumienia w szumie u dzieci z LLD jest
skorelowane z istotnie gorszymi wartościami testu BMLD.
keywords: nieprawidłowy rozwój języka, Binaural Masking Level Difference BMLD, zaburzenia procesówośrodkowego przetwarzania słuchowego, audiometria mowy
pages: from 47 to 52
estimated time of download (154 kB) |   | broadband speed: | 56 | 128 | 256 | 512 | 1024 | [kbps] | time: | 32 | 11 | 6 | 3 | 2 | [sec] |
|
|